sâmbătă, 24 decembrie 2011

Template Balanta Personala - Personal Expense Tracker

Vreau sa incep acest post prin a-mi cere scuze ca nu am mai reusit sa scriu nimic in ultima luna. Daca pentru unii luna decembrie e mai libera, la mine a fost exact invers. Va promit ca in perioada urmatoare, o sa ma revansez pentru pauza de luna asta, mai ales ca am un nou laptop care sa ma ajute sa postez lucruri interesante.

Ca sa ma iertati mai usor, tot in acest post am sa va dau cadoul din partea mea de Craciun si noul an: un template balanta personala. Doresc sa va marturisesc ca noi, eu si cu sotul meu drag, folosim de doi ani un fisier in care tinem evidenta cheltuielilor si veniturilor.

Acum doi ani am inceput cu un fisier in google docs, facut de Bogdan si imbunatatit de mine :D. Trebuie sa va spun ca fisierul initial era tare rudimentar, iar toate cheltuielile erau la gramada, cu exceptia a catorva care erau lunare si fixe.

Anul acesta, prin mai, am zis ca trebuie sa facem ceva si am refacut complet balanta in excel. Ca sa putem sa vizualizam in orice clipa balanta din luna curenta, folosim si un sheet in google docs. Dar o sa vedem mai multe despre cum se foloseste mai tarziu.

Sa revenim la fisierul nostru. Templetul pe care vi-l ofer reprezinta varianta (zic eu) imbunatatita a fisierul pe care l-am facut in mai anul acesta.


















Care este logica fisierului?

Am optat pentru un model de lucru in care exista un sheet in care se inregistreaza veniturile si chetuielile pentru fiecare luna. Am ales sa impart cheltuielile pe categorii si subcategorii, iar veniturile am hotarat sa fie impartite doar pe categorii.

Pentru ca nu exista balanta, buget etc. fara previziuni am introdus sheet-ul Setare fisier in care se pot introduce veniturile si cheltuielile previzionate pe fiecare luna.

Pentru analiza balantei am introdus si doua rapoarte, unul care face o analiza lunara si unul anual. Fata de alte template-uri, modelul meu contine sheet-ul Economii in care sunt gestionate depozitele. In sens invers, am primit solicitare de a gestiona imprumuturile, dar aici situatia este un pic mai complicata si inca studiez cum se poate face acest lucru.


Index

Index reprezinta sheet-ul de intro in care gasim link-uri catre toate sheet-urile lunare, catre raportul lunar si anual, catre sheet-ul evidenta economii si catre sheet-ul in care setam titularii si sumele previzionate pentru venituri si cheltuieli.


Setare fisier

Asa cum am spus mai sus, in acest sheet se introduc titularii care completeaza in fisier. In aceasta varianta, fisierul poate fi folosit de o persoana sau de doua. Doresc sa mai realizez un astfel de fisier care sa se poata persoanaliza la un nivel mai ridicat.

 De asemenea, tot aici introducem sumele previzionate pe fiecare luna pentru cheltuieli si venituri.



Economii

Acest sheet este creat cu scopul de a tine evidenta depozitelor. Datele pe care le notam in acest sheet sunt urmatoarele:









  • Banca la care este deschis depozitul;
  • Moneda in care este depozitul. Pentru aceasta coloana am folosit Data Validation List;
  • Suma reprezinta valoarea depozitului;
  • Dobanda (%/an) - dobanda care se primeste pentru acel depozit. De retinut ca aceasta coloana este formatat ca procent;
  • Peroada - perioada in luni a depozitului;
  • Titular - se va alege din lista derulanta persoana care este titulara pe acel depozit. Pe aceasta coloana am folosit tot Data Validation List care preia numele titularilor din sheet-ul Setare fisier;
  • Valoare maturitate - este valoarea pe care o va avea depozitul la data expirarii aestuia. Aceasta coloana se calculeaza automat in functie de informatiile anterioare si contine urmatoarea formula: =C12+H12-J12. C12 - este suma depozitului, H12 - este valoarea dobanzii si J12 - este valoarea impozitului;
  • Valoare dobanda - este valoarea dobanzii si este calculata in functie de suma depozitului, perioada si procentul de dobanda a acestuia. Aceasta coloana se calculeaza dupa urmatoarea formula: =(C12*D12/12)*E12;
  • Data maturitate - este data la care expira depozitul;
  • Valoare Impozit - este valoarea impozitului care se opreste pentru depozit. Si pentru aceasta coloana am folosit formula urmatoare: =H12*0.16
Pentru toate informatiile de mai sus am folosit functia TABLE care a fost introdusa din Office 2007. O sa scriu mai multe despre aceasta optiune intr-un alt post. Ceea ce va pot spune acum este ca am ales sa o folosesc pentru ca daca se doreste introducerea unui nou rand in tabel trebuie doar sa apasati tasta TAB in ultima casuta din ultima coloana a tabelului si toate formulele se vor copia si in acest rand.

Tot in acest sheet am adaugat inaintea tabelului niste randuri centralizatoare in care, in functie de rata de conversie EUR - RON, se calculeaza valoarea totala a economiilor inregistrate in tabel.


Raport lunar si Raport anual

Asa cum v-am spus si mai sus, in fisier exista doua sheet-uri in care putem sa analizam centralizat atat  veniturile cat si cheltuielile. Despre aceste rapoarte nu o sa va povestesc mai mult ci va las sa le testati si va invit sa imi trimiteti observatiile voastre postand comentarii aici sau pe mail.

Ceea ce doresc sa va spun, este ca am folosit grafice, pivot tabel iar raportul lunar este un singur sheet in care informatiile se modifica in functie de luna aleasa.













Pentru ca nu vreau sa va plictisesc, am hotarat sa inchei acest post si sa va las fisierul. Va promit ca voi posta in cel mai scurt timp un post in care voi analiza sheet-ul de balanta lunara si in care va voi descrie cum il folosim noi legat de google docs.

Daca v-am facut curiosi si vreti sa descarcati fisierul va rog sa accesati urmatorul link: balanta personala.xslx.

Am marea rugaminte sa imi trimiteti observatiile voastre prin comentarii sau pe mail la invatamexcel@gmail.com.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu