joi, 22 septembrie 2011

Utilizarea functiilor LOOKUP pentru interogarea tabelelor de date - VLOOKUP

Astazi am ales sa va scriu despre functiile LOOKUP care se folosesc pentru a aduce intr-o celule informatii dintr-un tabel de date. Aceste functii sunt foarte utilizate in randul celor care folosesc in mod intens excel-ul.

Eu folosesc cel mai des functiile LOOKUP, in cadrul fisierelor in care se introduc date pentru a completa automat tabelul cu informatiile pe care le cunoastem deja. Un exemplu ar fi intr-o format de factura, in care putem folosi formula vlookup pentru a aduce, in functie de numele clientului, celelalte date ale sale ca adresa, contul bancar, CUI-ul etc.

  • Functia VLOOKUP - este folosita pentru a căuta datele specificate in prima coloana a unui tabel de date. Sintaxa functiei VLOOKUP este urmatoarea: =vlookup(lookup_value,table_array,col_index_num,range_lookup)
    1. Lookup_value - reprezinta ceea ce dorim sa cautam in tabelul de date. Lookup_value poate fi o valoare sau o referinta. Daca in tabelul de date nu exista valoarea cautata de vlookup atunci functia va returna eroarea #N/A. 
    2. Table_array - reprezinta tabelul de date in care cautam valoarea dorita. Tabelul de date poate sa aibe doua sau mai multe coloane. Principala conditie in vlookup este ca prima coloana a tabelului sa contina valorile unde cautam lookup_value. Aceste valori pot fi text, numere sau valori logice. Textul cu litere mari este echivalent cu cel cu litere mici. 
    3. Col_index_num - reprezinta numarul coloanei din table_array din care trebuie returnata valoarea potrivita. Dacă col_index_num este mai mic decât 1, functia returneaza eroarea #VALUE!, iar daca este mai mare decat numarul de coloane din tabel, returneaza eroarea #N/A.
    4. Range_lookup - reprezinta o valoare logica, care specifica daca functia cauta o potrivire exacta sau o potrivire aproximativa. In general se foloseste cautarea exacta care are ca argument FALSE sau 0. In cazul cautarii aproximative (argumentul TRUE, 1 sau omis), tabelul trebuie sortat in ordine crescatoare dupa prima coloana. De asemenea, daca functia nu gaseste valoarea din lookup_value, ea returnaza valoarea cea mai mare urmatoare care este mai mica decat lookup_value. 


Pentru a intelege mai bine functia VLOOKUP am creat un tabel cu 3 coloane Cod angajat, Departament si Angajat.












In exemplul nostru interogam acest tabel de date dupa codul angajatului. Adica punem intrebarea: Angajatul cu codul 110 ce nume are.
Sintaxa formulei este urmatoarea =VLOOKUP(F2,$A:$C,3,0)









  1. Selectam celula unde vrem sa aducem numele angajatului.
  2. Scrien =Vlookup(
  3. Alegem celula unde vom scrie codul angajatului pentru care vrem sa aflam numele, in cazul nostru F2.
  4. Alegem tabelul de date cu angajati, in exemplul nostru acesta este format din coloanele A:C. Va recomand ca dupa selectarea tabelului sa faceti adresa acestuia referinta, mai ales daca formula este copiata si in alte celule.
  5. Scrien numarul coloanei din care sa ne fie returnat rezultatul. In cazul nostru, acesta este 3.
  6. Alegem True sau False/ 0 sau 1 in functie de cum dorim sa fie executata cautarea. In cazul nostru, dorim o cautare exacta deci alegem 0.
  7. Apasam ENTER.








Cam atat pentru azi. Stiu ca e putin mai ales ca nu am mai scris de mult timp dar promit ca o sa revin in scurt timp cu o continuare pe acest subiect cu functiile HLOOKUP si INDEX.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu